Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

Άνθρωπος "το κάνει" με κατσίκα


Άλμπη : Η γίδα
Μυθωδία - Θέατρο Θησείο


Άνθρωπος γαμεί κατσίκα, είναι στοιχείο αποσημειωτικό κύριε καθηγητά; Όχι, φυσικά όχι, αφού ως κοινωνικό φαινόμενο έχει επισημανθεί σε εντυπωσιακή συχνότητα σε κτηνοτροφικούς ορεινούς κυρίως πληθυσμούς, όχι μόνο στον τόπο μας αλλά και σε πιο εξελιγμένες ακόμα κοινωνίες. Μέχρι να εξαπλωθούν ευρύτερα τα ευφάνταστα προϊόντα της πορνοσόπ βιομηχανίας και πριν αφιχθούν τα ευεργετικά καραβάνια των βόρειων θηλυκών, αυτά που πρόσφεραν ανακουφιστικές λύσεις στη χειμαζόμενη σεξουαλικά εφηβεία (και όχι μόνο) τα αιγοπρόβατα και τα κοτέτσια γνώριζαν μεγάλη επισκεψιμότητα. Υπάρχουν και σχετικά ιατροδικαστικά και αστυνομικά ντοκουμέντα με τερατογενέσεις. Να μην παραγνωρίσουμε και τα αφηγήματα με σκύλους. Εξ ού και το λογοπαίγνιο «με απάτησε με τον καλύτερο μου σκύλο». Οπότε δεν σας παραπέμπω στον Λέβι - Στρος αλλά στον Νίκο Καββαδία και στο διήγημα του για την Μαριλόρ και σ’ ένα γαϊδούρι της Άνω Αιγύπτου. Απρέπειες ! Τι να την κάνεις λοιπόν την αποσημειωτική; Κι όμως, κι όμως, υπάρχει θέμα, αν όχι αποσημειωτικό οπωσδήποτε συζητήσιμο. Πρώτον λοιπόν δεν είναι σοκαριστικό το εύρημα του Άλμπη. Όχι. Κι αν μάλιστα σταθούμε στη άποψη γνωστού πεζογράφου μας που αποστόμωνε την σύζυγο του πως δεν θεωρούσε απιστία τα ερωτικά παιχνίδια με άτομα του ίδιου του φύλου του μπορεί άριστα να σταθεί το επιχείρημα πως δεν νοείται προδοσία η σεξουαλική συνεύρεση με άλλο είδος του ζωικού βασιλείου. 





Αλλά ως εδώ αγαπητοί μου οι αστεϊσμοί και τα ευτράπελα σχόλια κι ας δούμε στα σοβαρά τι μας εμπνέει να σκεφθούμε ο συγγραφέας. Όουτς! δε γίνεται ! Δεν είναι καθόλου εύκολο να αποδώσεις τα του συγγραφέα τω συγγραφέα και τα του σκηνοθέτη τω σκηνοθέτη. Η παράσταση φαίνεται πως είναι ένα σφιχτό ερωτικό ταγκό στην πιο περίπλοκη φιγούρα που μπορεί ο θεατής να φανταστεί, φιγούρα συγγραφέα και σκηνοθέτη που δεν μπορεί εύκολα να ξεχωρίσει καθένας ποιες είναι οι ευθύνες και τα γνωρίσματα ενός εκάστου. Είναι ο Άλμπη άραγε που επιχειρεί να επαναλάβει τις εντάσεις της «Βιρτζίνια Γουλφ» η ο Χανιωτάκης ερανίζεται το εντυπωσιακό εκείνο προηγούμενο για το βάλει με νέο τρόπο στην παράσταση του φορτσαρίσματα μιας και η συζυγική σύγκρουση του τα επιτρέπει. Κλίνω προς την πλευρά της σκηνοθετικής εφαρμουργίας. (Πως σας φαίνεται ο νεολογισμός μου;) Η αντίληψη για την σκηνική διάπλαση ενός έργου, για τον σκηνοθέτη αυτόν προϋποθέτει εντάσεις υψηλών ρίχτερ και μεγάλης διάρκειας. Ισχυρές δόσεις δονήσεων. Τα είδαμε και στο Σε Τσουάν που προηγήθηκε. Αλλεπάλληλες σεισμικές βουερές εκρήξεις. Εδώ μάλιστα, στη «Γιδα», προεκτείνοντας την έννοια του διαδραστικού, συμπεριέλαβε και τον θεατή στη σύγκρουση του ζεύγους, τον έφερε αντιμέτωπο με τον γνήσιο κίνδυνο χωρίς ωστόσο να τον αποσύρει από το απυρόβλητο. Πως το’ κανε; Με ευρηματικότητα και όχι μόνο. Γι’ αυτό το «όχι μόνο» θα εξηγηθώ παρακάτω. Έφτιαξε λοιπόν ένα ευρύχωρο σχετικά κυβόσχημο χώρο, σαν δωμάτιο, ένα καθιστικό ας πούμε, ανάλογα επιπλωμένο, με τέσσερις πλευρές από άθραυστο απολύτως διαφανές πλαστικό. Το εν λόγω κιβωτιόσχημο κατασκεύασμα το τοποθέτησε στο κέντρο του χώρου με τα καθίσματα των θεατών να το περιβάλλουν. Έστησε δηλαδή έναν αγωνιστικό χώρο, ένα ρινγκ. Όταν λοιπόν η σύζυγος πληροφορείται πως ο άντρας της όχι μόνο «το κάνει» με μια κατσίκα αλλά την αγαπάει κι όλας, ξεσπάει με ένταση μεγατόνων και ρίχνει καταπάνω στο μοιχό τα ανθοδοχεία, που βρίσκονται σε επάρκεια στα τραπεζάκια κι όπως ο ευέλικτος σύζυγος τα αποφεύγει, αυτά βρίσκονται σε τροχιά κατευθείαν στα κεφάλια των θεατών που ασυναίσθητα δοκιμάζουν τον τρόμο του κινδύνου. Ως εύρημα όχι σπουδαίο αλλά σπουδαία αποτελεσματικό ως εμπειρία.




Για να συνεχίσουμε πάνω στο σφιχταγκάλισμα σκηνοθέτη και συγγραφέα θα σταθούμε και στο αξεχώριστο των προβληματισμών που ανάγονται στο δραματούργημα και στα όσα θέλησε να επισημάνει ο σκηνοθέτης. Η εύκολη προσέγγιση του έργου και των προθέσεων του είναι πως το γενετήσιο ένστικτο με όλες τις παραμορφώσεις που δώσαμε στα πλαίσια μια σαρκικής απόλαυσης, στην επιτακτική ανάγκη της ικανοποίησης της σεξουαλικής ορμής και στην αναζήτηση τρόπων ακόμα μεγαλύτερης ηδονής, αποτελεί μια α π ο κ τ ή ν ω σ η. Αρκεί φυσικά να είναι εφικτό από τεχνική άποψη. Η άλλη ανάγνωση, η αντίθετη, αυτή που διακρίνει την αγάπη ως διάχυτη κυρίαρχη ευλογία ανάμεσα σε όλα το έμβια όντα του πλανήτη, που εν δυνάμει περιλαμβάνουν και την ικανοποίηση των σεξουαλικών ορμών, μ ΄αυτήν την αναγνώριση τα όντα οδηγούνται προς μια τελείωση, προς έναν, ας πούμε, ε ξ α ν θ ρ ω π ι σ μ ό. Υπάρχει και μια παρακαμπτήρια προσέγγιση. Η σχέση, κάθε σχέση, η επαφή, κάθε επαφή, αδιακρίτως, εμπεριέχει αναγκαστικά – δηλαδή για την εκπλήρωση μιας στοιχειώδους αναγκαιότητας - την ενεργοποίηση του ενστικτώδους σεξουαλισμού. Σαν, ο δημιουργός προγραμματιστής, αυτός που εμπνεύστηκε τις εφαρμογές, να εμφύτευσε σε κάθε όν τσιπάκι σεξουαλισμού που με την προσέγγιση των όντων μεταξύ τους, να ενεργοποιείται. Ανεξάρτητα από τις όποιες διαφορές ανάμεσα στα είδη η τον βαθμό συγγένειας το τσιπάκι μπαίνει σε λειτουργία. Ο ερωτισμός αφυπνίζεται ερήμην της φραγής που ο πολιτισμός ανήγειρε ως οχύρωση. Δεν μας λέει κάτι καινούργιο ο Άλμπη, όταν αφήνει να εννοηθεί πως σε όλες μας τις σχέσεις υποφώσκει λανθάνων ερωτισμός. Ούτε ο σκηνοθέτης Νικορέσης Χανιωτάκης όταν τονίζει με σκηνική σαφήνεια την έλξη ανάμεσα σε γιο και πατέρα, την εκδηλωμένη από τα παιδικά χρόνια του γιού, που καταλήγει σε σαφή ομοφυλοφιλία. Ναι, ο ερωτισμός, η λαγνεία, το σεξουαλικό ένστικτο διακρίσεις δεν γνωρίζουν και κανένας πολιτισμός, θρησκεία η ηθικό δόγμα μπορεί να τα ανακόψει η να τα αναστείλει. Όλα τα όντα γεννιούνται και πεθαίνουν μ΄ αυτό. Είναι μια κατάρα ανεξάλειπτη.




Κατάρα; Ναι, ας το δούμε προς στιγμή ως κατάρα. Και γιατί; Διότι κρατάει τον άνθρωπο υποδουλωμένο για όλη του τη ζωή, δούλο στην υπηρεσία και εξυπηρέτηση μιας ανεξήγητης αναπαραγωγής του είδους. Μιας αναίτιας διαιώνισης. Ας αποστασιοποιηθούμε για ένα πολύ μικρό διάστημα, πολύ μικρό γιατί μόνο τόσο μπορούμε ίσως να ξεφύγουμε από την εξάρτηση μας από το σεξουαλικό ένστικτό που επαγρυπνά πάνω μας με αδιάκοπη εξουσιαστικότητα, για ένα ελάχιστο διάστημα ας ξεφύγουμε και να κοιτάξουμε ολόκληρο το οικοδόμημα του πολιτισμού μας. Ένας πολιτισμός που σε κάθε του στοιχείο εκδηλώνεται η σεξουαλικότητα μας και η υποδούλωση μας στην εξυπηρέτηση της. Είναι έτσι δομημένη η φύση μας, η φυσιολογία μας, ώστε όχι να μοιάζει σαν ηθελημένη και επιθυμητή αλλά να είναι. Είμαστε λοιπόν έγκλειστοι σε έναν σεξουαλικό εγκιβωτισμό. Αυτό είναι μοναδικός πόθος, επιδίωξη, προσδοκία και αυτοσκοπός όποια μεταμόρφωση, εξιδανίκευση, η ιδεολογοποίηση κι αν του κατασκευάσαμε για να το καλύψουμε. Από κάτω είμαστε σεξουαλικά κτήνη και δεν μας περισσεύει καθόλου νους να σκεφτούμε ποιόν εξυπηρετούν όλα αυτά και τι όντα θα ήμασταν αν αυτή η δεσποτεία του σεξουαλισμού δεν μας κυριαρχούσε. Δεν μπορούμε ούτε να το διανοηθούμε. Δεν μας παραχωρείτε κανένα περιθώριο να το φανταστούμε. Είμαστε βαλμένοι να σχετιζόμαστε μέσα σ΄ ένα κώδωνα έρμαια της παντοδύναμης σεξουαλικής μας υποδούλωσης που μοναδική ελευθερία που μας παρέχεται είναι να επιλέγουμε με ποιόν τρόπο θα ικανοποιούμε αυτή την καταναγκαστική τυραννική μας επιθυμία.




Οπότε το γυάλινο κιβώτιο του σκηνοθέτη προσφέρεται για μια βαθύτερη έννοια, ανεξάρτητα αν ήταν στις προθέσεις του η όχι. Ωστόσο το εύρημα δημιούργησε προβλήματα στην παράσταση. Το διαφανής κύβος που περιέκλειε τον προβληματισμό της σκηνοθεσίας, εκτός από την κίνηση των προσώπων περιόριζε και τις φωνές. Υποχρεώθηκε λοιπόν να κρεμάσει πυκνωτικά μικρόφωνα που ρουφούσαν τα λόγια των ηθοποιών και τα μετέφεραν στα ηχεία με αποτέλεσμα ο λόγος αλλοιωμένος ήδη να νοθεύεται ακόμα περισσότερο και σε πολλές στιγμές να μην ακούγεται το κείμενο. Με δεδομένο τον περιορισμένο χώρο η παράσταση ήταν οργανωμένη με ευστροφία και στις κορυφώσεις των εντάσεων είχε νεύρο και δυναμικότητα και οι συσχετίσεις των προσώπων δεν σκόνταψαν πουθενά. Αυτά είναι όσα θα είχαμε να πούμε για το τεχνικό μέρος της σκηνοθεσίας μιας και για το ευρύτερα σημαντικό τα είπαμε ήδη. Και οι ηθοποιοί; Σίγουρα βρέθηκαν σε δοκιμασία. Περίβλεπτοι από κάθε πλευρά, εκτεθειμένοι πανταχόθεν και υποχρεωμένοι να μετατοπίζονται, να συγκρούονται , να αντιπαρατίθενται με τους άλλους ρόλους μεταβάλλοντας συνεχώς μέτωπο, στάση, κίνηση, άσκηση για δεινούς παίχτες. Πτοημένος από την ενοχή ο μοιχός Μάρτιν, εξουθενωμένος, παραλογισμένος από την αλλόκοτη αφύπνιση του ζωώδους, η ζωντανή έκφραση του τραγικού, της σύγκρουσης του ενστίκτου με την ιστορική του οχύρωση μας δίνεται παραστατικότατα από τον Νίκο Κουρή. 




Η Στήβι, σύζυγος, μητέρα και ενθρονισμένη από αιώνες πολιτισμού βασίλισσα στις κοινωνίες των ανθρώπων, συνταράζεται από την αποκάλυψη πως επέστρεψε η πανάρχαιη καταγωγή της, η πρωταρχική της μορφή, η θεά Αίγα και διεκδικεί τα δικαιώματα της πάνω στο αρσενικό, στο αρσενικό τραγί. Δεν είναι δυο αντίζηλες. Είναι η ίδια που παλεύει να κρατήσει τα κεκτημένα της. Και την σφάζει ! Με όλες τις ενάντιες συνθήκες η αδαμάντινη ανθεκτικότητα και λάμψη της Λουκίας Μιχαλοπούλου ανταποκρίθηκε στην πρόκληση του συμβολισμού. Άστραψε και βρόντηξε, εξαπολύοντας καταπάνω στην αποκάλυψη μύδρους και αφορισμούς για να διώξει το παρελθόν στα καταχωνιασμένα υποστρώματα του αρχέγονου διατηρώντας σ’ όλη τη διάρκεια της πάλης σαγηνευτικό το θηλυκό της στοιχείο. Και για φινάλε ολίγον ρίγος τραγωδίας. Ο γιός Μπίλλυ, Μιχαήλ Ταμπάκης το όνομα του εξαιρετικού ηθοποιού, αντιφέγγισμα του Ορέστη, συμμετέχει στο φόνο; Ή μήπως όχι; Πάντως ωραία θα ταίριαζε ο συμβολισμός αν μάνα και γιος, με ερωτικά κίνητρα προς τον πατέρα, συνεργάζονταν στο φόνο της αντίζηλης. Όπως και να΄χει η πανάρχαια μάνα αίγα εξοντώνεται κι ο πολιτισμός ξανάρχεται στα ίσα του. Συντονιστικός ο ρόλος του Ρος, φίλου και δημοσιογράφου που ο Γιάννης Δρακόπουλος του έδωσε όση ενέργεια του επέτρεψε το κείμενο. Δραματούργημα δοκιμιακού χαρακτήρα που θα μπορούσε να φτάσει μακρύτερα, ως και θέαμα μυστηριακού είδους, αν δεν έπρεπε να συνδυαστεί με τα καταναλωτικά της κομεντί. της φάρσας και της κωμωδίας.


Γιώργος Χατζηδάκης



Πέμπτη 25 Απριλίου 2019

Άγαρμπη και ανεύθυνη κακοτεχνία



Χάρολντ Πίντερ : Ένας ασήμαντος πόνος                                                       
Θέατρο «Μπιπ»


Τι να κάνει ο παλαίμαχος, πολύπειρος κριτικός, σαν βρίσκεται μπροστά σε μια θεατρική δημιουργία νέων που επιχείρησαν να καταπιαστούν μ’ έναν συγγραφέα όχι μόνο αναγνωρισμένο για την αξία του αλλά και με γνωρίσματα και ιδιομορφίες τόσο ιδιαίτερα, και είτε από ασέβεια είτε από άγνοια, είτε ακόμα και από βάναυσο θράσος  παρουσιάζουν μια παράσταση καθ΄ όλα απαράδεκτη, προσβλητική και το χειρότερο παραπλανητική; Μπορεί και πρέπει ο  παλαιότερος στα θεατρικά  να διαθέτει ένα απόθεμα κατανόησης απέναντι στα καμώματα των νεώτερων, να τους αναγνωρίζει δικαιώματα και να παραχωρεί περιθώρια, μα όταν οι λεγόμενοι νεώτεροι έχουν καβατζάρει τα σαράντα κι όταν αυτά που παράγουν δεν αφήνουν καμιά ελπίδα για οτιδήποτε καλύτερο, τότε ο έμπειρος οφείλει να τους τραβήξει τ’ αυτί. Πολύ περισσότερο που σαν άνθρωπος κι αυτός απελπίζεται και θυμώνει. Και τώρα ας πούμε ολίγα για τον Χάρολντ Πίντερ. Μια βασική προϋπόθεση για να παιχτεί ένα έργο του και να αναδειχθεί ο όποιος προβληματισμός χαρακτηρίζει αυτό το έργο είναι να παιχθεί και να σκηνοθετηθεί με αλήθεια. Να δίνεται με ρεαλισμό και συνέπεια μια εικόνα πραγματικής ζωής. Μέσα σε μια τέτοια εικόνα ειρηνικής συμβατικότητας, ηπιότητας, υποκριτικής αρμονίας, εισβάλει το «έξω» που με τρόπο «ύπουλο» επενεργεί ανατρεπτικά και αποκαλυπτικά. Πολλές ερμηνείες έχουν διατυπωθεί από διάφορους είτε αρμόδιους, είτε όχι, σχετικά με την πιντερική δραματουργία. Στα έργα του υπάρχει πράγματι ένα στοιχείο παράλογου,  αναγνωρίζεται μια αίσθηση ελλοχεύοντος κινδύνου, κάτι διαισθητικό προδιαθέτει, ένα υφέρπον στοιχείο προκαλεί στον θεατή ανησυχία πως από την γαλήνια επιφάνεια θα προκύψει αλλόκοτο και δυσάρεστο απροσδόκητο. Μα για να λειτουργήσουν όλα αυτά απαραίτητη είναι η ειρηνική και παραπειστικά φυσική η όψη της πραγματικότητας. Ίσως μάλιστα με πολύ διακριτικό τρόπο, η φυσικότητα να είναι ελαφρά τονισμένη.


Στη συγκεκριμένη περίπτωση η σκηνοθεσία έδειξε μια καταστροφική αδεξιότητα. Έφτιαξε απ’ την αρχή απροκάλυπτη τη δυσάρμονη σχέση του ζεύγους. Έκανε ότι μπορούσε για να  προδιαθέσει με τον πιο άγαρμπο τρόπο για την αδιαφορία του συζύγου και την δουλική υποταγή της συζύγου , τόσο γκροτέσκα σαν να σκηνοθετούσε χοντροκωμωδία. Επιδεικτικά χωμένος στην εφημερίδα ο άνδρας και  υπερβολικά περιποιητική η γυναίκα με μικρούς δηλωτικούς αναστεναγμούς, καρικατούρες και οι δυο από τα μπουρλέσκ των ταινιών του βωβού κινηματογράφου. Φαίνεται πως ίσως προβληματίστηκε αρκετά για να βρεί τους πιο κατάλληλους ηθοποιούς για την κακοποίηση του έξυπνου και υπαινικτικού έργου του Πίντερ. Διάλεξε δυο ηθοποιούς, σωστότερα είναι να τους χαρακτηρίσουν συνεργούς σ’ αυτή την αδίστακτη μεταχείριση του έργου, που έχουν περί υποκριτικής την πιο πρωτόγονη αντίληψη. Αφύσικες στάσεις και κινήσεις, υπερβολικές εκφράσεις και μούτες, ασουλούπωτες εμφανίσεις κι αν πεις για τις ερμηνείες, φωνασκίες, ακκίσματα, χειρονομίες, πριονίσματα του αέρα, στόμφους, ξαφνικές κραυγές που μέσα στο σαν κουτί μικρό χώρο σκηνής και πλατείας ηχούσαν σαν εκρήξεις και σ΄ έκαναν να αναπηδάς στο κάθισμά σου τρομαγμένος. Μια υποκριτική παρωχημένη, σα να ακούς ηθοποιούς του 19ου αιώνα. Υπάρχουν κάποιοι που δυσφορούν για το επίπεδο των ερασιτεχνικών παραστάσεων και δηλώνουν αρνητικοί σε κάθε τι ερασιτεχνικό, θεωρώντας τους σκηνοθέτες αυτοσχέδιους και τους ηθοποιούς ανεκπαίδευτους. Είμαι βέβαιος πως θα αλλάξουν γνώμη αν παρακολουθήσουν την συγκεκριμένη επαγγελματική παράσταση.


Όλα τα άλλα ευρήματα της σκηνοθεσίας, σε όλο το μήκος της παράστασης, ιδέες ξεσηκωμένες από κάπου και βαλμένες ανόητα, αταίριαστα και ανάρμοστα όπου δει, οι μουσικές υποκρούσεις χωρίς ξεκάθαρο λόγο, τα βουίσματα της σφίγγας σε καίρια τάχα σημεία σαν σήματα κινδύνου, οι σκιές πίσω από μια οθόνη που ποτέ δεν γινόταν σαφές τι συμβόλιζε, το μπακλαβαδωτό πλέγμα από πηχάκια που κυριαρχούσε στη σκηνή και διέλυε κάθε ανθρώπινη παρουσία, η ασυνέπεια ως προς το κείμενο που λέει σε πολλά σημεία «βγάλε τον σκούφο σου» και ο Σπιρτοπώλης φοράει καπελάκι, που λέει «έχουμε τέσσερις καρέκλες,  καθήστε όπου θέλετε» και οι καρέκλες είναι δυο, που ο Σπιρτοπώλης είναι ντυμένος και μακιγιαρισμένος σε κλόουν χωρίς λόγο και αιτία. Τι να πει κανείς μπροστά σ’ αυτό το θρίαμβο κακογουστιάς και κακοτεχνίας.  Πώς να σβήσεις την εντύπωση της παράστασης του Μίνου Βολανάκη και των ερμηνειών του Βασίλη Διαμαντόπουλου και της Δέσπως Διαμαντίδου;
Το πιο περιττό και εντελώς απελπιστικό θα ήταν να επιχειρήσει ο κριτικός να αναλύσει τα επίπεδα, τις σημασίες και συμβολισμούς του έργου. Τα χαρακτηριστικά της πιντερικής δραματουργίας και τις αποσημειολογήσεις μαζί και τα ιστορικά του συγκεκριμένου έργου. Δεν σε μεταχειρίστηκε αγαπητέ Πίντερ ο ελληνικός φετινός θεατρικός χειμώνας με την σεβασμό που σου χρωστάμε. Η παράσταση του Χουβαρδά είχε πρόσχημα για την κακοποίηση σου το άλλοθι της αναζήτησης πρωτοποριακής αφηγηματικότητας, τούτο εδώ δεν έχει κανένα ελαφρυντικό. Να σας δώσω και τα ονόματα για να μην τους στερήσουμε την υστεροφημία τους. Σκηνοθέτης η Χριστίνα Χριστοφή, ερμηνευτές Δημοσθένης Φίλιππας, Μαρία Μπρανίδου και Κωνσταντής Μιζάρας, ρόλος βουβός και συνεπώς αθώος του αίματος τούτου.


Κανονικά θα΄ πρεπε ν’ ανοίξουμε διάλογο με πεντέξη ουρανοκατέβατους «κριτικούς», εντελώς πρόσφατης εμφάνισης που δεν συμπεριλαμβάνονται στους καταλογογραφημένους ( βλέπε περιοδικό «Τόπος Θεάτρου», τεύχος Νο 11 Ιανουάριος – Μάρτιος 2019 ) αμφισβητούμενης αμεροληψίας, ως πιθανό δεδομένο, που εκθειάζουν την παράσταση, την σκηνοθεσία και τις ερμηνείες, με πολλά άρρητ’ αθέμιτα, κουβέντες του αέρα, και διάφορα ξεσηκωμένα από εγκυκλοπαίδειες και άλλες  πηγές, άτομα που σε μια δημόσια συζήτηση, θα ‘πρεπε να υποστηρίξουν υπεύθυνα και με επιχειρήματα τα θετικά που αβασάνιστα και παραπλανητικά σημειώνουν. Αυτά βαθαίνουν το ρήγμα και διαδίδουν τη σύγχυση.

Γιώργος Χατζηδάκης

Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Αναρτήσεις που...ακούγονται

Οι τέσσερις πρόσφατες ραδιοφωνικές εκπομπές
στο metadeftero.gr

Σπύρος Μπιμπίλας, Δανάη Καλαχώρα, 
Εβίτα Παπασπύρου, Μαριλίτα Λαμπροπούλου



04.03.2019 με την Εβίτα Παπασπύρου
για ακρόαση: https://www.mixcloud.com/mt2support/%CF%84%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%82-%CE%B8%CE%B5%CE%AC%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%84%CE%BF-wwwmetadefterogr-o4032019/
για κατέβασμα: https://portal.smbmail.net/home/stamatis.parhas@mikresekdoseis.gr/Briefcase/topos%20theatrou%2020190304


18.03.2019 με τη Δανάη Καλαχώρα
για ακρόαση: https://www.mixcloud.com/mt2support/%CF%84%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%82-%CE%B8%CE%B5%CE%AC%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%84%CE%BF-wwwmetadefterogr-18032019/
για κατέβασμα: https://portal.smbmail.net/home/stamatis.parhas@mikresekdoseis.gr/Briefcase/topos%20theatrou%2020190318

01.04.2019 με τον Σπύρο Μπιμπίλα
για ακρόαση: https://www.mixcloud.com/mt2support/%CF%84%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%82-%CE%B8%CE%B5%CE%AC%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%84%CE%BF-wwwmetadefterogr-01042019/
για κατέβασμα: https://portal.smbmail.net/home/stamatis.parhas@mikresekdoseis.gr/Briefcase/topos%20theatrou%2020190401

08.04.2019 με τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου
για ακρόαση: https://www.mixcloud.com/mt2support/%CF%84%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%82-%CE%B8%CE%B5%CE%AC%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%84%CE%BF-wwwmetadefterogr-08042019/

για κατέβασμα: https://portal.smbmail.net/home/stamatis.parhas@mikresekdoseis.gr/Briefcase/topos%20theatrou%2020190408


...

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019

Στην κορυφή του θεατρικού πανθέου

Ευαγγελινή !

Στα διακόσια είκοσι χρόνια που διαρκεί ο νεοελληνικός θεατρικός βίος αναδείχθηκε ένα πάνθεο θεών και θεαινών που εγκαταστάθηκαν στη εθνική μας συνείδηση και αποτελεί ένα μυθικό υπόβαθρο της θεατρικής μας συνείδησης. Είναι εκ των πραγμάτων υποχρεωτικά συντετμημένο το σημείωμα και χωράει μόνο το μεγαλύτερο των μυθικών προσώπων του θεατρικού μας θεολογίου. 
Την Ευαγγελία Παρασκευοπούλου. Την Ευαγγελινή. Την σπουδαιότερη θεατρίνα του θεάτρου μας όλων των εποχών. Αυτοδίδακτη όχι μόνο όσον αφορά την υποκριτική της μόρφωση αλλά και την στοιχειώδη. Ανάγνωση έμαθε διαβάζοντας τους ρόλους της. Τα μεγάλα πάθη των ηρωίδων της τα προσήγγισε αφ΄εαυτού της. Μόνη της ανέλυσε τους χαρακτήρες και τα έργα που έπαιξε. Υπήρξε ένα φαινόμενο πάθους, αυταπάρνησης, διονυσιακού μένους.





Μια απ' τις πιο γνωστές φωτογραφίες της 
Κανένας και καμία δεν μπορούσε να συγκριθεί μαζί της. Λένε πως οι εποχές άλλαξαν και στο πέρασμα τους άφησαν πίσω την Παρασκευοπούλου. Ίσως. Το μεγαλείο της όμως δεν ξεπεράστηκε ποτέ ούτε καμιά μεταγενέστερη το πλησίασε στο ελάχιστο. 
Ο ποιητής Αχιλλέας Παράσχος έγραψε γιαυτήν το παρακάτω ποίημα και τα απήγγειλε από τη σκηνή μετά την πρεμιέρα του έργου «Η κυρία με τις καμέλιες»

Άνθη εις τ´ άνθος της σκηνής σκορπίστε το μόνον,
όπερ μας φερ' εις εποχάς άλλων αρχαίων χρόνων
όπερ μυρώνει την ψυχήν, πτερώνει την καρδίαν
και διακόπτει την πεζήν του βίου μας πορείαν
Ρίψατε άνθη, ρίψατε μυρσίνην, ανεμώνην
εις την ηθοποιόν ημών την μίαν και την μόνην
σκορπίσατε καμέλιαις εμπρός της Καμελίας
και στέψατε το μέτωπον το πλήρες ευφυΐας

Ευαγγελία! και αυτό το όνομα της έτι
ευαγγελίζει την Σκηνήν κ´ εις άλλα    φέρει  έτη.

Παρασκευή 8 Μαρτίου 2019

Θεατρικό Μουσείο: Αδιανόητες επιπλοκές


Το Θεατρικό Μουσείο σε πρώτη προτεραιότητα !

Κάθε συνειδητοποιημένος άνθρωπος του θεάτρου, θεατρικός δημιουργός η θεατής, πρέπει να έχει στραμμένο το ενδιαφέρον του στο Θεατρικό Μουσείο. Η κιβωτός της θεατρικής κληρονομιάς δυο αιώνων είναι απαραίτητο να στεγαστεί σε χώρο κατάλληλο και να γίνει εστία προσκυνημάτων στους σκαπανείς ηθοποιούς, τους σπουδαίους και γενναίους και στους σοφούς της θεατρικής γνώσης, στους συγγραφείς και στους σκηνοθέτες που ξόδεψαν τη ζωή τους στην οικοδόμηση ενός θεάτρου που σε ποιότητα και αξιοσύνη ανταγωνίζεται όλα τα αναγνωρισμένα θέατρα της Ευρώπης και της Αμερικής.


Τα τεκμήρια, φωτογραφίες, παραστάσεις βιντεοσκοπημένες,  χειρόγραφα, σημειώσεις σκηνοθετών, προγράμματα, αφίσες, ενθυμήματα, ομοιώματα, σκηνικά αντικείμενα, εργασίες ερευνητικές, βιβλία, λευκώματα, συγγράμματα, έργα θεατρικά τριών αιώνων δυσεύρετα, όλα αυτά και άλλα πολλά πρέπει να δίνεται η ευκαιρία σε Έλληνες κάθε ηλικίας και σε ξένους να τα επισκέπτονται, να τα βλέπουν , να τα μελετούν. Η σημαντική για τον πολιτισμό αυτή αναγκαιότητα επιβάλλεται να γίνει συνείδηση κάθε πολίτη αυτής της χώρας. Συνείδηση βαθιά που να εμπνέει και να τροφοδοτεί συνεχές πάθος και δύναμη για να γίνει πραγματικότητα ένα Θεατρικό Μουσείου, λίκνο και τέμενος της ελληνικής θεατρικής ιστορίας 3000 ετών ! Παρακάμπτουμε τις πρόσφατες δυσάρεστες και αδιανόητες εξελίξεις και να επικεντρωθούμε στο καίριο ζήτημα.
Τα άλλα, τα καινούργια νομικά επινοήματα δεν πρέπει να μας αφορούν. Θα τα βρούν οι διάδικοι, οι δικαστές και οι δικηγόροι τους.
Από μας μια ατάκα που ο κυρ – Γιώργης, απ΄το έργο
«Ερωτευμένοι Μυλωνάδες» σε κάθε περίσταση σύσταινε στον εαυτό του «Φρόνηση, Γιώργη. Φρόνηση!»

Στο τεύχος του περιοδικού "Τόπος Θεάτρου", που θα κυκλοφορήσει στις 10 Απριλίου, περιλαμβάνεται εκτεταμένο και αναλυτικό αφιέρωμα στο Θεατρικό Μουσείου και σε όλα τα σχετικά, με ιδιαίτερη αναφορά στα Μουσεία της Ευρώπης.